Nawigacja: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Zapraszamy!

Autor ks. proboszcz 13.03.2016 r.

Dowiedz się więcej...

Symbole Światowych Dni Młodzieży
w Międzyrzeczu

Autor ks. Tomasz Szydełko 06.03.2016 r.

ŚDM 2016

W ramach ogólnopolskich przygotowań do Światowych Dni Młodzieży symbole ŚDM, krzyż i ikona, peregrynują po wszystkich diecezjach w naszym kraju... [foto: Parafia Rzymsko-Katolicka Niepokalanego Poczęcia NMP, Kraków, os. Azory]

W ramach ogólnopolskich przygotowań do Światowych Dni Młodzieży symbole ŚDM, krzyż i ikona, peregrynują po wszystkich diecezjach w naszym kraju. W ostatnich dniach symbole ŚDM zawitały do naszej diecezji. Krzyż i ikona nie ominęły również naszego miasta i naszej wspólnoty parafialnej. 25 lutego symbole ŚDM około godziny 18:30 przybyły do naszej parafii. Całość peregrynacji rozpoczęła się przywitaniem i wniesieniem symboli do naszego kościoła. O godz. 18:30, przy licznie zgromadzonej młodzieży z naszej parafii, ale i nie tylko i parafian, rozpoczęła się uroczysta Msza święta koncelebrowana przez licznie zgromadzonych księży z naszego dekanatu na czele z ks. dziekanem Markiem Walczakiem, a także księży z innych parafii. Eucharystii przewodniczył i homilię do młodzieży wygłosił ks. Piotr Bartoszek - student Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie. Po Mszy świętej rozpoczęła się Adoracja Najświętszego Sakramentu, podczas której zgromadzeni wierni mogli, w modlitewnej zadumie przeplatanej śpiewem scholii, podejść do symboli ŚDM, uklęknąć, adorować i przez pocałunek oddać swój szacunek. Również w czasie adoracji ks. Damian Drop dokonał zawierzenia młodzieży przygotowującej się do ŚDM. Po adoracji dla zgromadzonych w kościele zespół FRAGUA wykonał koncert chrześcijańskiej muzyki w stylu rokowym. Po koncercie uroczyście wyniesiono i pożegnano symbole ŚDM. Nad całością przygotowań i przebiegiem peregrynacji czuwał ks. Damian Drop - Dekanalny Duszpasterz Młodzieży.

Droga krzyżowa

Autor Teresa Flisikowska 13.02.2016 r.

Droga krzyżowa 2016

Poszczególne wydarzenia rozwijają się i osiągają szczyt dramatycznego napięcia w śmierci Chrystusa... [foto: Alessandro Prada]

Droga Krzyżowa stanowi jedną z bardziej znanych praktyk pobożnych, cieszących się wielką popularnością.

Niezwykłe znaczenie tego nabożeństwa płynie stąd, że rozpamiętuje się w nim ostatni i najboleśniejszy etap życia Chrystusa związany z Jego męką i śmiercią na krzyżu! W nabożeństwie tym chodzi przede wszystkim o zrozumienie wymowy owej bolesnej drogi, którą przemierzył Chrystus aby światu przynieść zbawienie.

Poszczególne wydarzenia rozwijają się i osiągają szczyt dramatycznego napięcia w śmierci Chrystusa, która w świetle chrześcijańskiej nadziei przekonuje nas, że pomiędzy ofiarą krzyża a historią ludzkości istnieje najgłębsza relacja zbawcza.

Droga Krzyżowa powstała z pragnienia postępowania śladami Chrystusa. Jest ona medytacją i duchową pielgrzymką po śladach Zbawiciela. Przez rozważanie dramatu pasyjnego przygotowujemy się do bardziej owocnego wniknięcia w sens tajemnicy, która dokonuje się na ołtarzu.

ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W DRODZE KRZYŻOWEJ,
w każdy piątek Wielkiego Postu: dzieci i młodzież - godzina 17.00,
dorośli - godzina 18.00.

Środa Popielcowa - rozpoczynamy Wielki Post

Autor Teresa Flisikowska 10.02.2016 r.

Środa Popielcowa 2016

Popielec jest zupełnie inny niż pozostałe dni w roku. Nie zobowiązuje do udziału we Mszy Świętej, a gromadzi w kościołach - mimo, że jest normalnym dniem pracy tłumy porównywalne do najważniejszych świąt chrześcijańskich.

Obrzęd posypania głów popiołem też jest ewenementem. W kościele pierwszych wieków biskup naznaczał w ten sposób tych, którzy czynili publiczną pokutę i aż do Wielkiego Czwartku byli wyłączeni ze wspólnoty. Z czasem obrzęd ten stał się znakiem postu i pokuty, odprawianej prywatnie przez wszystkich wiernych w łączności z innymi członkami Kościoła.

W środę popielcową w trakcie posypywania głów popiołem, kapłan wypowiada słowa z Pisma Świętego. Ma do wyboru dwa zdania i warto pamiętać, które z nich będzie przeznaczone dla nas w danym roku. Jeśli usłyszymy „prochem jesteś i w proch się obrócisz” [Rdz, 3.19], a uświadamiamy sobie własną słabość, ułomność, przemijanie. A jeśli „nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię” [Mk 1,15], przypominamy sobie ile jeszcze mamy w sobie zła, jaka praca nas czeka. Może zastanawiamy się, co mają wspólnego ze sobą te dwa fragmenty Biblii, otóż ich wspólnym mianownikiem jest zaufanie Bogu.

Tylko w Nim mamy pewność życia tylko On może nadać sens naszej szarej codzienności.

Kto ufa własnym siłom, srodze się zawiedzie, jeśli uzmysłowimy sobie własną bezradność wobec śmierci i grzechu, jesteśmy na dobrej drodze. Pozostaje do wykonania tylko jeden krok - krok w stronę Boga. Mamy go czynić każdego dnia, nie tylko w tę jedną środę w roku.

Popielec to ani nie ósmy sakrament, ani zwyczajna tradycja ojców. To autentyczny znak oddania się Bogu - oddania Mu naszego życia i grzeszności. Znów można zacząć od nowa.

Góry nasze góry… Zimowisko 2016

Autor Teresa Flisikowska 06.02.2016 r.

Zimowisko 2016

Kiedy autobus przyjechał na miejsce zbiórki byliśmy już pewni, że wyjazd na zimowisko do Szklarskiej Poręby na pewno dojdzie do skutku. Czterdzieścioro dwoje dzieci i opiekunowie zapakowaliśmy swój górski ekwipunek do bagażników i już byliśmy gotowi do drogi. Jeszcze ostatnie pożegnania dzieci… rodzice ocierają łzy i ruszamy.

Około godziny 17.00 bez przeszkód dojechaliśmy na miejsce, gdzie przywitała nas wice dyrektor Domu Wczasów Dziecięcych. Po rozpakowaniu i powitalnej zbiórce poszliśmy na kolację. Po kolacji kończyliśmy zakwaterowanie , po którym dzieci zapoznały się z regulaminem i zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas pobytu.

Siedmiodniowy pobyt w górach upłynął nam na zabawach, wycieczkach, konkursach, zajęciach sportowych, realizacji programu profilaktycznego „Trzy Koła”, który wpleciony został w nasz codzienny program zimowiska.

Każdy dzień był inny, ciekawie i bogato przygotowany, absolutnie nie mieliśmy czasu na nudę!!!!!, czekały na nas nowe, wspaniałe przygody i tak m.in. udaliśmy się do Wodospadu Kamieńczyka i Szklarki – droga była trudna – ubita śniegiem i śliska, ale uczestnicy nawet ci najmłodsi, świetnie dawali sobie radę. Wodospady ukazały nam się piękne, aczkolwiek zamarznięte. Aby odpocząć przed trudnym zejściem w dół wypiliśmy w schronisku gorącą czekoladę.

Kolejna atrakcja, to odwiedziny w Leśnej Hucie – na żywo obejrzeliśmy wyrób szklanych rzeczy.

Zimowisko 2016

...i tu była dopiero frajda – ogrom śniegu...

Ekscytującą przygodę przeżyliśmy wjeżdżając wyciągiem na stację pośrednią „Puchatek” – widoki zapierały dech w piersiach…, a schodziliśmy lasem i tu była dopiero frajda – ogrom śniegu, który mobilizował nas do zabawy: tworzyliśmy aniołki na śniegu, śnieżne figury, lepiliśmy ogromne kule… żywiołowość dzieci była zachwycająca!

I kolejna atrakcja to tor bobslejowy, każdy mógł pojechać saneczkami pięć razy. Dla niektórych było to jeszcze za mało!

Niezapomnianym wrażeniem był wyjazd do Term Cieplickich i tu dopiero się działo… Wodne szaleństwo; pływanie, wypływanie na zewnątrz, nurkowanie, zjeżdżanie z rynny, cebulki…, a także wycieczka do Karpacza gdzie zwiedzaliśmy Karkonoskie Tajemnice i Muzeum Zabawek, a w Muzeum Mineralogicznym szukaliśmy skarbu… niektórzy znaleźli…

Grupa „starszaków” pod czujnym okiem Ks. Damiana – wyśmienitego instruktora narciarstwa! przez cały tydzień przed południem korzystała z nauki na nartach – spisali się znakomicie! w piątek zjeżdżali już z „Puchatka”

Znaleźliśmy czas na zjazdy saneczkowe, zjazdy na pontonach z przeszkodami – adrenalina rosła!!!!!!!!!!!!!!

Gościliśmy też w Chacie Walońskiej. To pozostałość po dawnych poszukiwaczach minerałów, każdy uczestnik przeszedł tam próbę czterech żywiołów i otrzymał certyfikat waloński.

Wieczorne zbiórki także obfitowały w różnorodne zajęcia np. dyskoteki, karaoke, turnieje, gry i zabawy itp.

Na zakończenie zimowiska odbyło się podsumowanie i wręczenie nagród. Ostatni dzień pobytu był bardzo smutny. Niewielu chciało rozstawać się z górskimi krajobrazami, czy z współlokatorami.

Pozostaną nam jednak wspomnienia i oczekiwanie na kolejny wyjazd – już niedługo – w przyszłym roku.

BARDZO SERDECZNIE DZIĘKUJEMY PARAFIANOM ZA POMOC FINANSOWĄ WRZUCONĄ DO SKARBONKI „GÓRA”

ORGANIZATORZY
Ks. DAMIAN DROP
TERESA FLISIKOWSKA

Zapraszamy do galerii...

Nawigacja: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Historia parafii

Kościół parafialny w Międzyrzeczu został erygowany pod patronatem króla w I połowie XIII w. wraz z nadaniem praw miejskich. Pierwsze wzmianki dotyczące parafii i kościoła pochodzą z 1232 r., kiedy to wymieniony był pleban „Iohanne plebano de Mezerets”. W 1259 r. zostaje zapisany układ zawarty z wójtem i mieszkańcami o kościół miejski. Kolejne informacje źródłowe pochodzą z 1417 r. i dotyczą altarystów przy kościele. W 1474 r. na Międzyrzecz napada oddział króla Macieja Korwina. Napastnicy splądrowali i spalili całe miasto, w wyniku pożaru spłonął również kościół. Zachowany do dziś kościół św. Jana został wzniesiony w latach 1474-1479.

Czytaj całość...

Księża proboszczowie i wikarzy w historii parafii od XIII wieku

Ks. infułat H. Sz. Guzowski (1921-2006)

Kapłan szczęśliwy a takim był ksiądz infułat Henryk to człowiek, który przeżywa swoje istnienie na sposób kapłański. I w żaden inny sposób. Od półrocznego pobytu w areszcie śledczym w 1946 roku. Jako członek Armii Krajowej przez trzyletnie studia w Akademii handlowej w Szczecinie. Przez 5 lat studiów filozoficznych i teologicznych w Gorzowie Wlkp. [...] Poprzez 52 lata kapłaństwa ksiądz Henryk modlił się, myślał i pracował na wzór Chrystusa.

[Fragment kazania ks. bpa P. Sochy podczas Mszy pogrzebowej]

Malowidła ścienne z XVI wieku

W czerwcu 2009 r., podczas prac remontowych w górnych partiach ścian i na sklepieniu prezbiterium kościoła parafialnego pw. św. Jana Chrzciciela w Międzyrzeczu, dokonano niezwykłego odkrycia. Spod kilku warstw pobiał i farby nieoczekiwanie wydobyto na światło dzienne renesansowe malowidła ścienne o tematyce ornamentalno-figuralnej, o których istnieniu nie zachował się do naszych czasów żaden przekaz.

Więcej...

Zobacz zdjęcia...

http://www.janmcz.zgora-gorzow.opoka.org.pl/zapytanie/renowacja_i_konserwacja_okien_witrazowych_oraz_zabezpieczenie_okien_od_strony_zewnetrznej_szkleniem_ochronnym_z szyby_antyrefleksyjnej_w_kosciele_gotyckim_pw_sw_jana_chrzciciela_w_miedzyrzeczu.pdfhttp://www.janmcz.zgora-gorzow.opoka.org.pl/zapytanie/renowacja_i_konserwacja_okien_witrazowych_oraz_zabezpieczenie_okien_od_strony_zewnetrznej_szkleniem_ochronnym_z szyby_antyrefleksyjnej_w_kosciele_gotyckim_pw_sw_jana_chrzciciela_w_miedzyrzeczu.pdfhttp://www.janmcz.zgora-gorzow.opoka.org.pl/zapytanie/renowacja_i_konserwacja_okien_witrazowych_oraz_zabezpieczenie_okien_od_strony_zewnetrznej_szkleniem_ochronnym_z szyby_antyrefleksyjnej_w_kosciele_gotyckim_pw_sw_jana_chrzciciela_w_miedzyrzeczu.pdfhttp://www.janmcz.zgora-gorzow.opoka.org.pl/zapytanie/renowacja_i_konserwacja_okien_witrazowych_oraz_zabezpieczenie_okien_od_strony_zewnetrznej_szkleniem_ochronnym_z szyby_antyrefleksyjnej_w_kosciele_gotyckim_pw_sw_jana_chrzciciela_w_miedzyrzeczu.pdfhttp://www.janmcz.zgora-gorzow.opoka.org.pl/zapytanie/renowacja_i_konserwacja_okien_witrazowych_oraz_zabezpieczenie_okien_od_strony_zewnetrznej_szkleniem_ochronnym_z szyby_antyrefleksyjnej_w_kosciele_gotyckim_pw_sw_jana_chrzciciela_w_miedzyrzeczu.pdfhttp://www.janmcz.zgora-gorzow.opoka.org.pl/zapytanie/renowacja_i_konserwacja_okien_witrazowych_oraz_zabezpieczenie_okien_od_strony_zewnetrznej_szkleniem_ochronnym_z szyby_antyrefleksyjnej_w_kosciele_gotyckim_pw_sw_jana_chrzciciela_w_miedzyrzeczu.pdf
Brak pluginu Flash

Kliknij by pobrać informację!